top of page
Zoeken
  • anne-marietouquet

Het gevaar van Moodfood

Bijgewerkt op: 11 feb. 2022



Wanneer we ons een dagje minder goed voelen hebben we nogal snel de neiging om onze goede gewoontes overboord te gooien en eens lekker lui in de zetel te hangen met een zak chips, eens lekker te grabbelen in de koekjesdoos, we gaan iets halen bij de frituur of bestellen pizza...

Wanneer we dit af en toe doen kan het geen kwaad natuurlijk, maar wat als je je voor een lange periode niet goed voelt en je jezelf tracht te troosten met eten?


De kans bestaat dat je dit een periode lang aanhoudt en dan heeft het ook een effect op ons mentaal welzijn.

Er komen wat kilootjes bij, we zitten minder goed in ons vel, we hebben sneller last van stemmingswisselingen, voelen ons moe, gaan minder snel naar buiten voor een wandeling of een sportactiviteit...

Voor je het weet kom je terecht in een vicieuze cirkel waar je niet zo snel meer uit geraakt.


Wist je dat je bij zin naar eten van calorierijk voedsel en suiker onze hersenen een belangrijke rol spelen?


Het beloningssysteem in onze hersenen bestaat uit een kleine groep hersenregio's waarin de neurotransmitter dopamine geproduceerd wordt.

Dit wordt geactiveerd wanneer we prikkels ontvangen, zoals bij het eten van chocolade.

Wat belangrijk is om te weten is dat dopamine eigenlijk eerder een 'wilskrachthormoon' is in plaats van een hormoon dat ons gelukkig maakt. Het zet ons aan tot het bereiken van genot.

Want wat gebeurt er, we denken aan lekker eten, er komt dopamine vrij, we eten ons taartje of onze chocola op en de dopamine verdwijnt weer zodra ons voedsel geconsumeerd is.

Met als gevolg, taartje op, vreugde voorbij en een ongelukkig gevoel. Dat zorgt er dan voor dat je telkens meer en meer wil eten.


Tenslotte som ik nog een aantal bewezen feiten op rond de impact van suiker op onze mentale gezondheid:

  • Je kunt minder goed met stress omgaan

Wanneer we suiker gebruiken als zelfmedicatie bij momenten dat het minder gaat neemt onze afhankelijkheid van suiker in tijden van stress toe. Dit ontneemt ons de kans om met stressvolle situaties om te leren gaan.

  • Suiker kan je humeur beïnvloeden

Uit onderzoek blijkt dat een eetpatroon rijk aan suiker kan leiden tot stemmingsstoornissen en zelfs tot angst.

  • Suiker vermindert de werking van je brein

Uit onderzoek bij dieren en mensen blijkt dat een excessief frisdrankgebruik leidt tot een slechter beslissingsvermogen en geheugen. Bij onderzoek waar deelnemers twintig dagen lang veel producten met toegevoegde suikers aten, scoorden zij slechter op geheugentests en hadden ze moeite om hun eetlust onder controle te houden.

  • Je hebt meer kans op depressie

Als je je emoties onder controle tracht te krijgen met suiker, dan kan dat juist leiden tot een vermoeid of hopeloos gevoel. Als je teveel suiker binnen krijgt heeft dit namelijk een effect op de chemische stoffen in jouw hersenen. Deze kunnen uit balans geraken, waardoor een depressie op de loer ligt. Studies tonen een verband aan tussen suiker en neerslachtige gevoelens.


Iedereen heeft het wel eens moeilijk en het kan ook geen kwaad om af en toe eens te genieten. Het beste is om waakzaam te blijven dat het grijpen naar moodfood geen gewoonte wordt en dat je alternatieven zoekt om met stress en sombere gevoelens om te gaan.


22 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page